Ridpass under helgen :)

Under helgen blev de 3 hästar som reds: Tindra, Waterloo och Pirre!
Vi börjar från början med

Lördag:
Ellinor följde med mig till rasta och så fick hon prova att rida Tindra lite. Hon (Tindra) fick skavsår av sadeln eller rättare sagt schabraket dagen innan, så vi var tvugna att rida barbacka på henne.. Men hon är ju så JÄKLA SNÄLL så det gjorde ju inte så mkt. Elli skrittade först ut Lillgård och då tog jag med Waterloo i longeringslina eftersom hon inte hade motionerats sen måndags! Både Tindra och Wårtan skötte sig utmärkt :)
Sen lämnade jag Wårtan i stallet så gick vi upp till stora ridhuset. Där travade jag fram, galopperade lite och kände på henne. Sen hoppade Elli upp och det gick jättebra, Tindra är en riktig toppen-ponny och Elli tyckte att hon var
jättefin! :D

Ellinor och Tindra!

Sen åkte vi till Sundby. Första gången jag var där, i hela mitt liv! Fin gård! Elli's ponny Pirre (Pyrramus? Kan inte stava de..) står ju där och jag skulle få prova att rida den lite oxå. Prova varandras ponnyer lite ;)
Så först mockade vi, gjorde mat och sånt.. Sen hämtade vi och fixade honom!
Mot ridhuset! GISSES VILKET FINT RIDHUS! Har aldrig varit i ett sånt fint ridhus någon gång, i hela mitt liv! Lyx-ridhus asså ;)
Sen red Ellinor fram Pirre,
sen fick jag hoppa upp och prova lite! Han var inte riktigt som jag tänkt mig, lite enklare, faktiskt! Men fin ponny som jag gärna skulle vilja lära mig rida lite bättre, hehe.. :)

Här har vi då Lill-Pirre :P
Bild lånad av Elvira :)

Söndag:
Red Tindra och Wårtan. Var tänkt att jag skulle rida ut båda två... men de blev inte så.
Aja, jag kom till stallet och började med att rida ut Tindra. Jag red själv, tycker de blir enklast så! Man kan bestämma allt själv. Blev en lång tur! Första bajsslingan, sen Lillmya + Dunderbacken. Mycket trav och galopp för att verken ponnyn eller jag skulle frysa till is! Hon är ju helt rakad, men det börjar faktiskt växa ut LITE nu :D
Men Tindra lyssnade på mig och tyckte de var trevligt att komma ut lite ;)

Jag och Min Busunge :')♥
Det var tänkt att Wårtan oxå skulle få gå LillMyra! Men henne kan jag inte rida själv på, eller mamma har inte låtit mig försöka ens, men
jag förstår henne! Wårtan kan ju få damp-atack när som helst... Så för henne blev det dressyr i ridhuset. Först red jag med på en lektion och sen red jag lite efter den oxå ;)
Hon
skötte sig bra på lektionen, förutom att hon fick lite damp i galoppen och när jag pressade henne lite i traven.. hehe, dampryck! Hon stod still och bockade+stegrade sig fram och tillbaks 24/7. Men det gick bra, jag hade kontroll. Men jag ville inte göra halt för då skulle hon vinna! och jag ville ju heller inte släppa iväg henne på längre tygel, så höll kvar henne lite och fortsatte driva. Sen när hon acceptera skänkeln hyffsat lät jag henne komma fram, dock inte i sken!.. utan att hon fick komma fram och jobba på istället. Sen funka det okej, hon blev lite stressad på lektionen, men det är mer att hon stressar upp sig själv... *suck*
Efter lektionen stannade jag kvar i ridhuset och galopperade henne lite. Hon behöver få galoppera lite eftersom dom bara får gå ut 1 timme var per dag nu, annars fryser stallet! Hon behövde de! Jag lät henne rulla på volter i ridhuset (för att inte skapa raksträckan på långsidorna!). Men hon skötte sig bra och var lugn så jag tänkte
"Dethär går skitbra! så varför inte ta 1 långsida?" Och så gjorde jag de.. och vad tror ni händer? Hon lägger av världens brall + ett skit stort bakutsprång! Haha, höll nästan på att flyga av! Inte så kul eftersom de är typ 2-3meter ner till marken då... Men sen skötte hon sig fint efter det, så jag är nöjd! :)

Waterloo :)

Skulle igentligen ridit Nemo oxå, men Jenny dampade.. så jag fick inte de.

Aja, nog med hästar ridna?! ^^
PUSS :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0